Jitte Waagen

Afdeling: ACASA

Opleidingen: meerdere opleidingen

Cursus: meerdere cursussen

Werkvorm: Augmented Reality

In het 4DRL zijn een aantal projecten uitgevoerd waarbij gebruik wordt gemaakt van:

  • Virtual en Augmented Reality VR en AR. Hierbij worden (al dan niet door studenten zelf geproduceerde) lesmaterialen, 3D reconstructies van archeologische en (kunst-) historische gebouwen en objecten in een leeromgeving geplaatst. Deze leeromgeving heeft vaak de vorm van een Augmented Reality app, waarbij 3D gebouwen en voorwerpen verschijnen op b.v. hun historische accurate locatie, of juist verschillende objecten bij elkaar worden geplaatst in een museale setting (Allard Pierson Museum) om een virtueel leer-laboratorium te creëren.
Resultaten

De meerwaarde van deze toepassingen is dat het unieke mogelijkheden biedt om gebouwen en objecten op ware schaal op hun oorspronkelijke locatie te bekijken, of om statische objecten in musea interactief te maken (inzoomen, draaien, manipuleren). Dit brengt een ‘tastbaarheid’ teweeg die kan worden gebruikt om de nieuwsgierigheid van de student te prikkelen en de mogelijkheid tot het stellen van vragen te bevorderen. Nu je ziet hoe groot/klein een huis in werkelijkheid is, wat kan dat zeggen over het gebruik van de ruimtes? Hoe ziet een Romeinse vaas er van binnen uit, en wat zegt de doorsnede van de vaas over de productietechniek?

Meer informatie

 

Foto: Jitte Waagen

Foto achtergrond tegel: Canva.com

Zelf aan de slag?

Neem contact op met ICTO FGw via icto-fgw@uva.nl

Augmented Reality bij ACASA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *