Esther Weltevrede

Afdeling: Mediastudies

Opleiding: BA Digital Methods and Information Analytics / MA New Media Research Methods

Cursus: ‘Digital Methods and Information Analytics’ uit de bachelor

Media & Information en ‘New Media Research Methods’ uit de master Mediastudies

Oktober 2018 – Juli 2019

Werkvorm:  Flipping the Classroom                              Tool: FeedbackFruits

Bij deze methodevakken worden verschillende methodologische benaderingen en tools behandeld. Deze tools zijn bestemd voor data-analyse voor academischgebruik. Beide cursussen hebben te maken met een te grote hoeveelheid aan instructies op methode en toolniveau voor de beschikbare contacturen. Blended Learning biedt hierbij mogelijkheden omdat bepaalde instructies naar een online omgeving verplaatst kunnen worden. Hierdoor komt er ten eerste meer tijd vrijkomt in de contacturen voor interactieve werkvormen; en ten tweede creëert het meteen een duurzame resource voor studenten om instructies (terug) te vinden. Daarnaast is zowel op BA als MA niveau sprake van een enorme groei in studentenaantallen, wat de wens voor een blended learning traject heeft vergroot. Er is bij dit project gebruik gemaakt van:

  • Interactieve kennisclips (met behulp van FeedbackFruits) met betrekking tot de tools die studenten thuis kunnen bekijken, om zo meer tijd tijdens de contacturen over te houden voor onderzoeksmethoden.
  • Groepslid-evaluatie om studenten elkaar te laten beoordelen op hun bijdrage in het groepsproces. Tevens werd het groepsproces meer gestructureerd door slides te ontwikkelen met instructies voor de verschillende stappen in het groepswerk (zoals brainstormen, plan opstellen, controleren of de juiste methodologische keuzes zijn gemaakt enzovoort).
Resultaten

Het structureren van het groepswerk zorgde voor meer duidelijkheid voor de studenten. Het interactief maken van de kennisclips werkte ook goed, studenten konden elkaar verder helpen bij vragen. FeedbackFruits werkte op het moment van de uitvoering van het project niet naar wensen (de groepen uit Canvas konden nog niet worden overgenomen), waardoor de groepslid-evaluatie via een ander weg opgezet werd; middels groepsdiscussies, dit bleek echter een te vrijblijvende en geen prettige manier.

Meer informatie

Foto: Esther Weltevrede

Foto achtergrond tegel: Canva.com

Zelf aan de slag?

Neem contact op met ICTO FGw via icto-fgw@uva.nl

Kennisclips en groepslid-evaluatie bij digitale methode-onderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *