Gebruik van WordPress in het onderwijs

WordPress is meer dan alleen een blogplatform. Het kan worden gebruikt als plek waar studenten content kunnen plaatsen en kunnen discussiëren over voor het vak relevante onderwerpen, maar het kan ook door docenten worden gebruikt om zelfstudiemateriaal te creëren en beschikbaar te maken voor studenten. Andere mogelijke toepassingen zijn blogs waar studenten tijdens een studiereis per dag een verslag schrijven, een portfolio/showcase/dossier van de activiteiten van studenten door de jaren heen, een wiki met informatie over een vak, of een nieuwssite met informatie over een onderwerp/onderzoeksgroep.

De ‘achterkant’ is erg intuïtief en vereist weinig uitleg. Rollen zijn naar wens aan te passen en er kan worden ingelogd met UvAnetID. Een speciale UvA-template zorgt ervoor dat de site de vormgeving heeft van het UvAweb, maar wel de mogelijkheden biedt van een platform dat continu in ontwikkeling is.

Jean Wagemans en José Plug: Studenten aan de slag met vragen maken in wordpress

Docenten Jean Wagemans en José Plug geven het vak Taalbeheersing, Argumentatietheorie en Retorica waarbij studenten vragen ontwikkelen voor scholieren die wellicht deze studie willen gaan doen. De studenten gebruiken WordPress met een speciale plugin om quizjes te kunnen maken en feedback te geven aan de scholieren. Scholieren kunnen op de website de vragen beantwoorden en zo ontdekken of deze studie iets voor hen is of niet. De vragen zijn aan de ene kant inhoudelijk en hebben aan de andere kant te maken met interesse voor het vakgebied.

Wat is de reden dat jullie aan de slag zijn gegaan met wordpress?

Op advies van ICTO. We zochten een manier om scholieren toegang te geven tot een selectietool. Voor ons is het heel belangrijk dat de tool ook door gebruikers buiten de UvA benaderd kan en mag worden. (Adapt Learning, bijvoorbeeld, kan alleen via Blackboard worden gebruikt).

wat is aantrekkelijk aan wordpress?

Het is gebruikersvriendelijk en de meeste type vragen (en antwoorden) die we in de tool aan bod wilden laten komen kunnen via een uitrolmenu vrij gemakkelijk worden gemaakt. Daarnaast kunnen de videofragmenten in de tool worden geïntegreerd en bestaat er een groot aantal feedback mogelijkheden.

wat vonden studenten ervan?

De studentevaluaties lieten zien dat ze weinig problemen hebben ondervonden met het gebruik van WordPress. Zelfs de studenten die nogal huiverig waren voor wat betreft het werken in een digitale omgeving, bleken met het programma overweg te kunnen. Ook leerlingen en docenten die de tool hebben getest bleken zonder ingewikkelde instructies met de tool te kunnen werken.

Zijn er nog dingen die je anders had willen zien?

De algemene ervaring is zondermeer positief te noemen

 

Zelf aan de slag?

Neem contact op met ICTO FGw via icto-fgw@uva.nl

ICTO maakt een domeinnaam aan en zorgt voor de WordPress-installatie. Er is een handleiding in de maak voor het gebruik van WordPress wanneer het standaard template wordt gebruikt. Voor speciale wensen is ondersteuning van ICTO mogelijk

WordPress Selectietool
Getagd op:        

Eén gedachte over “WordPress Selectietool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *